Mad og vægt 8 måneder

25. september 2006

Alder:
8 mdr.

Mad og vægt 8 måneder

Hej Helen

Vores datter er nu lige ved at være 8 måneder og hun stortrives - sover knap 12 timer om natten uden amning/opvågninger og ca. 2x1,5-2 timer om dagen, smiler til alle, kan passes af bedsteforældrene og har det fint med at blive slæbt med alle steder. Hun tager fortsat temmelig meget på - vejer nu 10 kilo! - og hun spiser også meget skemad.

Jeg ammede hende fuldt, indtil hun var godt 6 måneder, og herefter er vi startet på skemad. Planen for hendes dag står længere nede.

Jeg har 2 spørgsmål: Hun vil ikke rigtigt spise noget med struktur i - den mos, jeg køber er fortsat den til 4 måneders børn - hun spytter den til 6 eller 8 måneders børn med lidt struktur i ud og laver opkastningsbevægelser, hvis jeg prøver at give hende det, og hun spytter fortsat næsten alt ud igen, som hun får til at tygge på, når det først er blevet suttet igennem (frugtstykker, kogte pastaskruer, lidt brød osv). Hun har 1 tand i undermunden.

Hvordan får vi hende til at spise mere mad med struktur i - jeg ville gerne, at hun kunne få lidt mere af vores egen mad, måske også lidt rugbrødshapsere osv? Skal jeg bare servere det for hende og så satse på, at sulten får overtaget? Det er da vist synd eller?

Og kan det være, at hun får for meget mad? Næsten alle steder vi kommer hen er hun større (læs: rundere) end de andre, og hun er heller ikke ...

Annonce

... begyndt at kravle endnu. Hun sidder dog flot og har gjort det længe, er meget veludviklet motorisk iøvrigt og utroligt opmærksom og deltagende. Vores egen sundhedsplejerske mener ikke, at hun er tyk, men "flot".

Jeg ammer hende fortsat 6-7 gange om dagen, men som sagt ikke om natten. Det er i sagens natur svært at vide, hvor meget mælk hun får, men jeg kan fortsat amme knap 250 ml ud på det ene bryst hver morgen, så produktionen må stadigvæk være ret høj, tror jeg. Hvad synes du? Skal vi skære ned på mad-mængden eller fordele den på flere gange dagligt?

Det passer fint med hendes "dags-skema" med de 3 måltider hun får nu - men det kan vi lave lidt om på, hvis du synes, hun snart skal have 4-5 mindre måltider?

Dagen ser sådan ud nu:
7.00-7.30: Vågner, ammes
8.00-8:30: morgenmad - risgrød, frugtmos til dessert, vand af kop
9:30: ammes, så formiddagslur - 1,5-2 timer
11:30: ammes
12-13.00: frokost - grønsagsmos, frugtmos til dessert, frugt, agurk, brød, kiks, vand af kop
14-14.30: ammes, så eftermiddagslur - 1,5-2 timer
16.30: ammes
18.00: aftensmad - samme som til frokost
18.30-19.00: ammes lidt, så i bad
19-19.30: "godnat" ammes og i seng - sover til næste morgen

Hun får børstet tænder et par gange om dagen, dog ikke med tandpasta endnu. Er det ok?

Glæder mig til at høre dit svar.

Med venlig hilsen
Carolines mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder