Brev:
Mad og vægt 8 måneder
25. september 2006
Alder:
8 mdr.
Mad og vægt 8 måneder
Hej Helen
Vores datter er nu lige ved at være 8 måneder og hun stortrives - sover knap 12 timer om natten uden amning/opvågninger og ca. 2x1,5-2 timer om dagen, smiler til alle, kan passes af bedsteforældrene og har det fint med at blive slæbt med alle steder. Hun tager fortsat temmelig meget på - vejer nu 10 kilo! - og hun spiser også meget skemad.
Jeg ammede hende fuldt, indtil hun var godt 6 måneder, og herefter er vi startet på skemad. Planen for hendes dag står længere nede.
Jeg har 2 spørgsmål: Hun vil ikke rigtigt spise noget med struktur i - den mos, jeg køber er fortsat den til 4 måneders børn - hun spytter den til 6 eller 8 måneders børn med lidt struktur i ud og laver opkastningsbevægelser, hvis jeg prøver at give hende det, og hun spytter fortsat næsten alt ud igen, som hun får til at tygge på, når det først er blevet suttet igennem (frugtstykker, kogte pastaskruer, lidt brød osv). Hun har 1 tand i undermunden.
Hvordan får vi hende til at spise mere mad med struktur i - jeg ville gerne, at hun kunne få lidt mere af vores egen mad, måske også lidt rugbrødshapsere osv? Skal jeg bare servere det for hende og så satse på, at sulten får overtaget? Det er da vist synd eller?
Og kan det være, at hun får for meget mad? Næsten alle steder vi kommer hen er hun større (læs: rundere) end de andre, og hun er heller ikke begyndt at kravle endnu. Hun sidder dog flot og har gjort det længe, er meget veludviklet motorisk iøvrigt og utroligt opmærksom og deltagende. Vores egen sundhedsplejerske mener ikke, at hun er tyk, men "flot".
Jeg ammer hende fortsat 6-7 gange om dagen, men som sagt ikke om natten. Det er i sagens natur svært at vide, hvor meget mælk hun får, men jeg kan fortsat amme knap 250 ml ud på det ene bryst hver morgen, så produktionen må stadigvæk være ret høj, tror jeg. Hvad synes du? Skal vi skære ned på mad-mængden eller fordele den på flere gange dagligt?
Det passer fint med hendes "dags-skema" med de 3 måltider hun får nu - men det kan vi lave lidt om på, hvis du synes, hun snart skal have 4-5 mindre måltider?
Dagen ser sådan ud nu:
7.00-7.30: Vågner, ammes
8.00-8:30: morgenmad - risgrød, frugtmos til dessert, vand af kop
9:30: ammes, så formiddagslur - 1,5-2 timer
11:30: ammes
12-13.00: frokost - grønsagsmos, frugtmos til dessert, frugt, agurk, brød, kiks, vand af kop
14-14.30: ammes, så eftermiddagslur - 1,5-2 timer
16.30: ammes
18.00: aftensmad - samme som til frokost
18.30-19.00: ammes lidt, så i bad
19-19.30: "godnat" ammes og i seng - sover til næste morgen
Hun får børstet tænder et par gange om dagen, dog ikke med tandpasta endnu. Er det ok?
Glæder mig til at høre dit svar.
Med venlig hilsen
Carolines mor